Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani
Layari cahaya-pemimpin.deviantart.com untuk ke galeri lukisan dan foto kahwin saya. Syukron! X3

Sunday, October 11, 2009

bismillahirrahmanirahim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

 

“Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.”

 

Al-Baqarah :185

 

·         Engkau tidak boleh memberatkan dirimu sendiri dalam beribadah kepada Tuhan.

·         Pilih jalan tengah dalam ibadah, tidak meremeh-remehkan dan tidak berlebih-lebihan. Kerana Allah tidak membebani kamu agar kamu menyusahkan dirimu sendiri dalam melaksanakan apa yang Dia tuntut darimu, atau agar engkau melaksanakannya.

 

 

“ dan, carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi. “

 

Al-Qasas : 77

 

PENGHULU ISTIGHFAR

 

Dari Syaddad bin Aus, dari Nabi Sallahu’alaihi wasallam, beliau berkata:

 

“penghulu istighfar ialah hendaknya mengucapkan (ertinya) ,

 

“Ya Allah, Engkau Tuhanku tiada Tuhan melainkan Engkau. Engkaulah yang menciptakan aku. Aku hama-Mu dan aku berada di atas sumpah dan janji-Mu semampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan apa yang aku lakukan. Aku kembali kepada-Mu dengan nikmat-Mu yang Engkau limpahkan kepadaku. Aku kembali dengan membawa dosa, maka ampunilah aku, kerana tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau sendiri.”

 

‘Barangsiapa mengucapkan penghulu istighfar tersebut dengan penuh keyakinan pada hari itu, lalu dia mati sebelum petang hari, maka ia termasuk penghuni Syurga. Dan barangsiapa mengucapkannya dari sebahagian malam hari, sedangkan dia meyakininya, lali dia mati sebelum pagi hari, maka dia termasuk penghuni Syurga’

 

PERBAIKI SEGALA URUSAN

 

“daripada Anas bin Malik r.a, dia berkata : Rasulullah s.a.w berkata kepada Fatimah r.a:

 

‘Apa yang menghalangimu untuk mendengar peringatanku kepadamu, iaitu hendaknya engkau mengucapkan pada waktu pagi dan petang;

 

~~ Wahai Yang Maha Hidup, Wahai Yang Maha Berdiri Sendiri, dengan rahmat-Mu aku memohon pertolongan,perbaikilah bagiku semua urusanku, dan janganlah Engkau biarkan diriku dengan sekilas pandang.~~

 

 

‘Ya Hayyu Ya Qayyum, Birahmatika Astaghritsu, Aslih Lisya’ niy kullahu , wa la takiluniy ila nafsi tarfata ‘aini ’

 

“Wahai sekalian wanita! Bersedekahlah kamu sekalian, kerana pernah diperlihatkan kepadaku tentang kamu sekalian sebagai sebahagian besar penghuni neraka.”

 

“bersedekahlah kamu sekalian dan perbanyaklan beristighfar.”

 

“Tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakannya.” – (At-Tur : 21)

 

“…agar tiap-tiap diri diberi balasan terhadap apa yang dikerjakannya, dan mereka tidak akan dirugikan.” – (Al-Jathiyah:22)

 

SEDEKAH

 

~kata-kata yang baik dan manis

~wajah berseri yang menghias

~menolong orang

~menyuruh kepada yang makruf atau berkata dengan cara yang makruf

~menahan diri dari keburukan

~bekerja dan member manfaat untuk diri sendiri

~berbuat adil antara 2 orang

~setiap langkah ke tempah solat

~buang gangguan di tengah jalan

No comments:

Post a Comment